מבחן התוצאה? לא תמיד!

'מבחן התוצאה' או 'העיקר הכוונה'? כולם רוצים 'לספור את הכסף בדרך אל הבנק' ולהתגאות בשורת הרווח – אבל לפעמים מבחן התוצאה, הן בשולחן הפוקר והן בזירה העסקית, הוא לא הדבר הכי חשוב.

כל שחקן מכיר את אותו יריב נועז – ויש שיאמרו פזיז מדי – אשר נכנס להרפתקאות ומהמר על הצ'יפים שברשותו עם קלפים אקראיים לחלוטין. אמנם ברוב המקרים הערימה שברשותו תצטמק לאיטה – אך כשיתמזל מזלו והוא ינצח ב'יד', הוא ימהר להדוף את חיצי הביקורת ויכריז בשמחה: "במבחן התוצאה המהלך השתלם, לא ככה?"

את האמירה הזו, 'במבחן התוצאה', אנו שומעים שוב ושוב בתחומים שונים: בחינוך הילדים, בעולם הספורט וכמובן בזירה העסקית. המסר שהיא מעבירה הוא חד-משמעי: האדם, ואיתו המהלך שהוא מוביל, נמדדים בהתאם לתוצאות המהלך. מה שחשוב הוא ההישג הסופי, 'שורת הרווח', ואין חשיבות לתהליך עצמו ולטעויות שנעשו בדרך.

אבל אם נניח לרגע את הסיסמאות בצד, נגלה שהמציאות – בפוקר ובחיים עצמם – קצת יותר מורכבת: בראייה לטווח ארוך, מסתבר, מבחן התוצאה דורש התנתקות ממבחן התוצאה והתמקדות בתהליך עצמו. נשמע פרדוקסלי? בואו נסביר:

כל איש עסקים רוצה להרוויח כמה שיותר כסף, כשם שכל שחקן פוקר, ולא משנה מה רמתו, מעוניין לסיים את המשחק עם כמות גדולה ככל האפשר של צ'יפים. מהבחינה הזו, בסוף כל ערב (או בכל סוף רבעון או שנת מס), מבחן התוצאה הוא שקובע את רמת ההצלחה בפועל.

עם זאת, ככל ששחקן הפוקר יהיה מיומן ומקצועי יותר, ככל שאיש העסקים יהיה בעל יותר ותק וניסיון, או ככל שההורה יהיה מנוסה ומכיל יותר, סביר להניח שהתשובה שלהם תשתנה. הניסיון מביא עמו תובנות משלו, וככל שתחוו ותתנסו – תגלו שני דברים: ראשית, תבינו עד כמה יש לכם עוד מה ללמוד ומה להשתפר. ושנית, תגלו שהדרך לשיפור עוברת דרך ניתוח הפעולות, המהלכים והטעויות שנעשו בדרך.

כל שחקן פוקר יודע שבכל רגע עלול להיפתח קלף גרוע מבחינתו, כל איש עסקים מודע לכך שהמיזם המצוין שלו עלול להיכשל רק בשל תנודות בשוק, וכל הורה יודע שהילד יכול להשקיע מאמץ רב לקראת המבחן, ובכל זאת לקבל ציון נמוך. בפוקר, כמו בחיים האמיתיים, צריך לדעת לעשות את ההפרדה הזו בין המהלך לבין תוצאתו – ולהבין שגם אם פעלתם בדרך הטובה ביותר, התוצאה הרצויה אינה מובטחת.

וכשמבינים את זה, כשלומדים להפריד בין הדרך לתוצאה – או חשוב מכך, כשמבינים שהדרך להשתפר ולהתקדם נובעת דווקא מהבנת התהליך ולא מהתבססות על התוצאה – קל יותר להתגבר על כישלונות, לא לחזור על טעויות, להסיק את המסקנות הנכונות, ובמילים אחרות: להשתפר ולהיות 'שחקנים' (בפוקר, בעסק או בבית) טובים יותר.