מיוחד לבחירות: על הקשר בין פוקר לפוליטיקה

כבר כל כך הרבה זמן מפמפמים לנו על פוליטיקה ושולחים לנו תשדירי בחירות בכל מדיה אפשרית, עד שלא הייתה לנו ברירה וכתבנו כמה מילים על הקשר בין פוקר לפוליטיקה. במיוחד ליום הבחירות הקרב ובא, הפוגה קצרה מתעמולת הבחירות

יותר מערוץ חדשות אחד הכתיר את מערכת הבחירות הנוכחית – אשר תסתיים, כך כולם כבר מייחלים, עוד כמה ימים – כ'פוקר פוליטי'. ביטויים שכל שחקן מכיר, דוגמת 'פוקר פייס' או 'מחזיק את הקלפים קרוב לחזה', הפכו לחלק מהשיח התקשורתי – וזה פשוט מתבקש להעלות כמה תהיות על הקשר בין פוקר לפוליטיקה. אז במיוחד ליום הבחירות, הנה כמה נקודות למחשבה:

להחזיק את הקלפים קרוב לחזה – הביטוי הזה מעולם לא היה מוחשי יותר. בפוקר כל שחקן מסתיר את הקלפים שיש בידיו עד הרגע האחרון, ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה –  אף מועמד פוליטי אינו מגלה את תוכניותיו ואת מטרותיו עד שמגיע הזמן לחשוף אותן. זו הסיבה שחלק מהפוליטיקאים גזרו על עצמם תענית שתיקה כמעט מלאה: הם מחכים עד הדקה ה-90.

"רוצה לעשות דיל?" – אין שולחן פוקר שהשאלה הזו לא עלתה בו. מטרתם של ה'דילים' היא לצמצם את הסיכונים שכל שחקן נוטל, והם באים לידי ביטוי בווריאציות שונות בהתאם לאופי השחקנים ולסגנון המשחק שלהם. בסוף המשחק, אגב, מגיע זמנו של הדיל האחרון, שבו שני שחקנים או יותר מנהלים מו"מ על הצ'יפים העודפים שברשותם. לא יודעים מה אִתכם, אבל לנו זה מזכיר הסכם עודפים.

עידן הפייק ניוז – במערכת הבחירות הנוכחית כולם דיברו על תופעת הפייק ניוז בשני צִדי הקשת הפוליטית ועל תרומתה השלילית לטוהר הבחירות. שיהיה ברור, אנחנו לא מצדיקים את התופעה, אבל הפוליטיקאים לא המציאו את זה: הבלוף הוא חלק בלתי נפרד ממשחק הפוקר, ושחקן שידע לבלף את יריביו כחלק מהמשחק יצליח לרוב להרוויח יותר. אגב, במשחק הפוקר מותר לבלף, אבל אסור לשקר (על ההבדל בין השניים – בפעם אחרת).

הטילט הפוליטי –  במערכת הבחירות שמענו לא מעט מועמדים מאשימים את יריביהם: "הוא לחוץ ויודע שהוא הולך להפסיד, ולכן הוא מתנהג כך ועושה טעויות". התופעה הזו, שבה שחקן (פוליטי, מקצועי או עסקי) נקלע למצוקה ולעמדה נחותה וכתוצאה מכך מתנהג בצורה שגויה, מוכרת בשם 'טילט' – ואם היא לא זוכה לטיפול מהיר, סביר מאוד שהשחקן שבטילט אכן יעשה טעויות ויפגע במטרות שהציב לעצמו בתחילת הדרך.

יש המון קווי דמיון בין פוקר לפוליטיקה – אבל יש הבדל אחד גדול, לפחות לדעתנו: בפוקר, בין אסטרטגיה אחת לאחרת, יש גם המון כיף… נתראה בקלפי!